Behandelingen

In de Proctos Kliniek worden aandoeningen van de anus en endeldarm behandeld. Uitgebreide informatie per aandoening vindt u onder aandoeningen.

Waar vinden de operatieve behandelingen plaats?

Operaties met of zonder plaatselijke verdoving

Ingrepen met of zonder plaatselijke verdoving vinden plaats op alle locaties. Dit gaat om de volgende behandelingen: depomedrol en botuline toxine injecties, sclerotherapie, trombectomie, rubberbandligatie, verwijderen van een anaal huidflapje, huidbiopt, verwijderen van kleine huidafwijkingen, draineren van een klein abces, pit picking bij een kleine haarnestcyste en soms het vervangen of herplaatsen van een seton.

Operaties met narcose

Operaties met narcose worden door ons chirurgisch team verricht op de operatiekamer in Medical Parc (MP) in Bosch en Duin of in Medisch Facilitair Instituut Vlaardingen (MFIV).

Zie ook onze patiëntenfolder: Informatie rondom de operatie MP en Informatie rondom de operatie MFIV.

Hieronder volgt een overzicht van de behandelingen. Soms worden behandelingen gecombineerd of is het nodig om meer dan één behandeling uit te voeren. Dit zal uw chirurg met u bespreken.

Wordt u naar ons verwezen voor een operatie in verband met de lange wachttijd in het ziekenhuis?

Wij vinden het belangrijk dat u goed op de hoogte bent wat we voor u kunnen betekenen voordat u naar ons wordt verwezen voor een operatie omdat de wachttijd in het ziekenhuis nu erg lang is. Zo beoordelen wij altijd aan de hand van uw klachten en onze bevindingen tijdens het lichamelijk onderzoek opnieuw of een operatie nodig is en zo ja, welke. Indien u bijvoorbeeld bepaalde aandoeningen heeft, bepaalde medicijnen gebruikt, zwanger bent of ouder bent dan 75 jaar, kunnen we u helaas niet op onze operatiekamer opereren. Bent u al patiënt bij ons, dan overleggen we met u naar welk ziekenhuis we u voor de operatie kunnen verwijzen.

Behandeling voor aambeien

Kijk hier voor meer informatie over aambeien en bekijk hier onze informatiefilm over aambeien

Behandeling voor een getromboseerde aambei

Kijk hier voor meer informatie over een getromboseerde aambei

Behandeling voor een anale fissuur

• Pijnstillers (in zalfvorm en/of tabletten)
  • Diltiazempreparaat zalf of ISDN (Isosorbidedinitraat) zalf (om inwendige kringspier te ontspannen en doorbloeding te verbeteren). Onderstaand vindt u een instructiefilm voor het inbrengen van de zalf:

Kijk hier voor meer informatie over een anale fissuur

Behandeling voor een anusstenose (vernauwing van de anus)

Kijk hier voor meer informatie over een anusstenose

Behandeling voor een haarnestcyste (sinus pilonidalis)

Kijk hier voor meer informatie over een haarnestcyste

Behandeling voor ongewild verlies van ontlasting

• Dieet advies
  • Medicijnen om de ontlasting beter te binden
  • Mucosopexie (inkorten van het endeldarmslijmvlies als dit uitgerekt is)
  • Bekkenfysiotherapie
  • Sphincterplastiek (chirurgisch herstel van de sluitspier als deze beschadigd is)
  • TRANS behandeling (zie verder)
  • Sacrale neuromodulatie (via de zenuwwortels in het heiligbeen worden die van belang zijn om de ontlasting niet te verliezen gestimuleerd). Klik hier voor verdere uitleg over sacrale neuromodulatie.
  • Darmspoeling

Kijk hier voor meer informatie over ongewild verlies van ontlasting

Behandeling voor een peri-anaal abces

Kijk hier voor meer informatie over een peri-anaal abces en bekijk hier onze informatiefilm over een peri-anaal abces

Behandeling voor een peri-anale fistel

Kijk hier voor meer informatie over een peri-anale fistel en bekijk hier onze informatiefilm over een peri-anale fistel

Behandeling voor rectovaginale fistel

Kijk hier voor meer informatie over een rectovaginale fistel

Behandeling voor stuitpijn (coccygodynie)

• Pijnstilling
  • Adviezen ten aanzien van de zithouding
  • Bekkenfysiotherapie en/of (ortho)manueel therapie (stuit mobiliseren en een eventuele hoge bekkenbodem spanning behandelen)
  • Depomedrol injectie
  • Proefverdoving van een zenuwknoop die zich aan de voorzijde van het heiligbeen en staartbeen (ganglion Impar)
  • Operatief verwijderen van het stuitbeen (coccygectomie)

Klik hier voor meer informatie over stuitpijn

Behandeling voor verstopping bij verzakking (rectocele, enterocele)

• Dieet advies
  • Medicijnen om de ontlasting beter te binden
  • Bekkenfysiotherapie
  • Mucosopexie (inkorten van het endeldarmslijmvlies als dit uitgerekt is)
  • Transperineale rectocele repair: het operatief herstel van de rectocele via het perineum
  • Achterwandplastiek van de vagina (indien er een belangrijke verzakking is van de achterwand van de vagina verwijzen wij naar de gynaecoloog voor deze operatie)
  • Rectopexie (operatie via de buik; wij verwijzen naar het Meander Medisch Centrum indien deze operatie naar onze mening de enige oplossing is)

Kijk hier voor meer informatie over verstopping door verzakking

Niet operatieve behandeling voor pijn

TENS

De TENS behandeling wordt ingezet bij acute en bij chronische pijn. Voor TENS en TRANS (zie hieronder) wordt een zelfde apparaatje gebruikt maar met een ander voltage.

Bekijk hier de informatiefilm over de TENS behandeling

Zie ook onze patiëntenfolder: TENS Acute pijn en TENS Chronische pijn

Niet operatieve behandeling voor ontlastingsklachten

Algemene adviezen

Kijk hier voor meer informatie over gezonde ontlasting, vezelrijke voeding, anale hygiëne en gezond toiletgedrag.

TRANS

De TRANS behandeling wordt ingezet voor ongewild ontlastingsverlies. Voor TENS (zie hierboven) en TRANS wordt een zelfde apparaatje gebruikt maar met een ander voltage.

Bekijk hier de informatiefilm over de TENS behandeling

Darmspoeling

• Endeldarmspoeling
  • Volledige darmspoeling

Meer informatie over systemen voor darmspoeling:

• Endeldarmspoeling

Het spoelflesje zorgt ervoor dat het laatste gedeelte van de endeldarm (rectum) goed leeg wordt. Kijk hier voor meer informatie over het gebruik van het spoelflesje.

Kijk hier voor meer informatie over de werking van het Qufora IrriSedo MiniGO Systeem:

Kijk hier voor meer informatie over de Qufora miniGo:

• Volledige darmspoeling

Voor grotere spoelingen zijn verschillende spoelsystemen in de handel. Wij werken samen met de firma Hoogland Medical om te zorgen dat een continentie verpleegkundige u thuis uit kan leggen hoe het systeem werkt. Darmspoelen kan een intensieve bezigheid zijn maar kan een goede tijdelijke oplossing zijn voordat u een anale sluitspierherstel krijgt of sacrale neuromodulatie of een laatste behandeling voordat tot het aanleggen van een stoma (zie onder) wordt overgegaan.

Kijk hier voor meer informatie over het Navina smart systeem (met Nederlandse ondertiteling):

Kijk hier voor meer informatie over het Navina smart systeem (Nederlands gesproken):

Kijk hier voor meer informatie over het Navina classic systeem (met Nederlandse ondertiteling):

Kijk hier voor meer informatie over het Navina classic systeem (Nederlands gesproken):

Kijk hier voor meer informatie over het Peristeen systeem:

Kijk hier voor meer informatie over het Peristeen Plus systeem:

Kijk hier voor meer informatie over het Qufora cone systeem:

Kijk hier voor meer informatie over het Qufora balloon systeem:

Kijk hier voor meer informatie over de Reprop: