Haarnestcyste (sinus pilonidalis)

Sinus pilonidalisEen haarnestcyste of sinus pilonidalis is een met haar gevulde holte in de bilspleet. Deze holte onder de huid heeft een verbinding door de huid heen naar buiten. Deze verbinding is te zien als een klein gaatje of een kleine intrekking in de huid.

Wat is een haarnestcyste?

Een haarnestcyste (sinus pilonidalis) is een aandoening in de bilspleet die vooral ontstaat bij behaarde mensen (dus meer bij mannen) en mensen die een zittend beroep/hobby uitvoeren.

Symptomen en klachten bij een haarnestcyste

Hoe het ontstaat is niet duidelijk. Waarschijnlijk begint de aandoening met het ingroeien van een haar. Vervolgens ontstaat een holte (cyste) vol met haartjes omdat ze nergens heen kunnen. Daarin kan dan gemakkelijk een ontsteking ontstaan, waardoor een abces (ophoping van pus) kan optreden. Als na afvoer van de pus de ontsteking tot rust komt, dan kan er een opening overblijven.

De aandoening openbaart zich meestal tussen 20 en 40 jaar. Vaak zien we het bij jonge mannen tussen de 20-40 jaar met een zittend beroep of hobby.

Oorzaken van een haarnestcyste

Tips en adviezen bij een haarnestcyste

We weten niet hoe je een sinus pilonidalis kan voorkomen. Goede hygiëne lijkt een belangrijke factor te zijn om een sinus pilonidalis onder controle te houden. Het is echter niet verstandig om desinfecterende middelen te gebruiken omdat deze de huidflora (eigen beschermende bacteriën) vernietigen.

Ook is het belangrijk om na een operatie de huid rondom de wond van de operatie te ontharen. Onze ervaring leert dat door de wrijving van haartjes in de wond en de mogelijke bacteriën die op de haartjes zitten, de wond niet goed geneest. Soms wordt deze niet genezende wond voor een recidief aangezien en dus weer geopereerd.

Onderzoek en diagnose bij een haarnestcyste

Op grond van uw verhaal en het lichamelijk onderzoek kan de diagnose vaak gesteld worden. Vaak zijn ter hoogte van de bilspleet 1 of meer openingen of intrekkingen in de huid te zien. Bij abcedering is er een pijnlijke rode zwelling. Soms komt er ook pus uit een opening en/of haren.

Behandelen van een haarnestcyste

Afhankelijk van de klachten kan worden besloten om te opereren. De operatieve behandeling kan onder plaatselijke verdoving of algehele narcose plaatsvinden. Vaak is de uitgebreidheid van buitenaf moeilijk in te schatten en zal de wond toch groter zijn dan verwacht. De verschillende behandelingen voor een sinus pilonidalis zijn:

Met ontsteking:

Een ontsteking (zonder abces) wordt meestal met antibiotica behandeld. Pas als de ontsteking over is, kan een herstel operatie plaatsvinden. Dit is niet altijd nodig.

• Een abces moet chirurgisch ontlast worden. Het abces wordt dan onder (plaatselijke) verdoving opengemaakt. Pas als het abces genezen is, kan een herstel operatie plaatsvinden. Dit is niet altijd nodig.

Zonder ontsteking:

• Fenolisering. Deze behandeling kan poliklinisch plaatsvinden en is alleen geschikt voor een kleine sinus pilonidalis. Het lange termijn resultaat is niet bekend.
  • Laserbehandeling. De lange termijn resultaten hiervan zijn nog niet bekend.
  • Pit picking. Dit is een minimaal invasieve methode die steeds vaker gebruikt wordt en goede resultaten heeft.
  • Excisie. Indien pit picking niet mogelijk is, kan worden besloten tot chirurgische verwijdering (excisie) van de hele sinus. Vroeger werd dit vaak gedaan en dan werd de wond ook vaak opengelaten. Het herstel duurt een aantal maanden en vaak treden er wondgenezingsstoornissen op. Uit de literatuur blijkt dat het sluiten van de wond in de middenlijn vaak tot een recidief leidt. Indien tot sluiten van de wond wordt besloten is het beter om deze naast de middenlijn te sluiten of om de wond met een huidplastiek te bedekken ((Karadykis plastiek)

Mogelijke complicaties na behandeling van een haarnestcyste

Na de behandeling van een sinus pilonidalis kunnen soms complicaties ontstaan. De meest voorkomende zijn:

• Wondinfectie: Dit kan ontstaan als de wond gesloten is. U krijgt dan last van toenemende pijn, zwelling, koorts en soms pusverlies uit de wond;
  • Trage wondgenezing: Bij een open wond kan de genezing traag verlopen en kan zich 'wild vlees' (hypergranulatie) vormen. Soms moet dit behandeld worden met zilvernitraat of een zalf met antibiotica en corticosteroïden;
  • Recidief: De kans op het terugkeren van de sinus pilonidalis na de operatie is 60% (in de eerste 5 jaar).

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze informatie, neem dan gerust contact op met de Proctos Kliniek in Bilthoven: 030-2250260 of stuur een email naar info@proctoskliniek.nl