Haarnestcyste (sinus pilonidalis)

Een sinus pilonidalis of haarnestcyste is een holte in een huSinus pilonidalisidplooi (vaak in de bilspleet), veroorzaakt door ingegroeide haren. De holte onder de huid heeft een verbinding door de huid heen naar buiten. Deze verbinding is te zien als een klein gaatje of een kleine intrekking in de huid. In de sinus pilonidalis bevinden zich meestal haren en er kan gemakkelijk een ontsteking en een abces in ontstaan.

Klachten

Behalve ontstekingen, kan een sinus pilonidalis ook pijn veroorzaken en afscheiding van vocht en/of bloed geven. Het ingroeien van de haren ter hoogte van de bilspleet, komt vaker voor bij mannen (meer beharing) en mensen die een zittend beroep/hobby uitvoeren. Hoe het ontstaat is nog niet geheel duidelijk. De aandoening komt meestal voor het 40e levensjaar voor.

Diagnose en onderzoek

Op grond van uw verhaal en het lichamelijk onderzoek kan de diagnose vaak gesteld worden. Vaak zijn ter hoogte van de bilspleet 1 of meer openingen of intrekkingen in de huid te zien. Bij abcedering is er een pijnlijke rode zwelling. Soms komt er ook pus uit een opening en/of haren.

Tips voor het voorkomen van klachten

Het is niet 100% bewezen dat ontharing van de huid kan bijdragen aan genezing of het voorkomen van een sinus pilonidlais. Goede hygiëne lijkt wel een belangrijke factor te zijn om kleine sinussen onder controle en klachtenvrij te houden.

Behandeling

Afhankelijk van de klachten kan worden besloten om chirurgisch in te grijpen. De chirurgische behandeling kan onder algehele narcose of onder plaatselijke verdoving plaatsvinden. Vaak is de uitgebreidheid moeilijk in te schatten van buitenaf en zal de wond toch groter zijn dan verwacht.

• Een ontsteking (zonder abces) wordt meestal met antibiotica behandeld. Pas als de ontsteking over is, kan een herstel operatie plaatsvinden;
  • Een abces moet chirurgisch opengemaakt worden. Dit kan meestal onder plaatselijke verdoving. Pas als het abces genezen is, kan een herstel operatie plaatsvinden;
  • Een kleine sinus pilonidalis kan behandeld worden met een minimaal invasieve operatie zoals pit picking of met fenol;
  • Een uitgebreidere sinus pilonidlais moet operatief in zijn geheel verwijderd worden. Soms wordt de wond opengelaten, soms wordt de wond met een huidplastiek bedekt.

Mogelijke complicaties

Er kunnen verschillende complicaties optreden:

• Wondinfectie. Dit kan ontstaan als de wond gesloten is. U krijgt dan last van toenemende pijn, zwelling, koorts en soms pusverlies uit de wond;
  • Trage wondgenezing. Bij een open wond kan de genezing traag verlopen en kan zich 'wild vlees' (hypergranulatie) vormen. Soms moet dit behandeld worden met zilvernitraat of een zalf met antibiotica en corticosteroïden;
  • Recidief. De kans op het terugkeren van de sinus pilonidalis na de operatie is 60% (in de eerste 5 jaar).

Resultaten na de behandeling

De kans dat de sinus pilonidalis terugkomt, is afhankelijk van de grootte van de afwijking en het type behandeling. Zelfs na een operatie treden de meeste recidieven (60%) op in de eerste 5 jaar. Het is niet 100% bewezen dat het ontharen van de huid de kans op een het terugkeren van de sinus pilonidalis verkleint. Toch wordt dit wel vaak aangeraden.

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze informatie, bel of mail naar de Proctos Kliniek: tel 030-2250260 of info@proctoskliniek.nl.