Haarnestcyste (sinus pilonidalis)

Een sinus pilonidalis of haarnestcyste is een holte in een huSinus pilonidalisidplooi, vaak in de bilspleet of bilnaad, veroorzaakt door ingegroeide haren. Deze holte onder de huid heeft een verbinding door de huid heen naar buiten. Deze verbinding is te zien als een klein gaatje of een kleine intrekking in de huid.

Wat is een haarnestcyste?

Een sinus pilonidalis of haarnestcyste is een aandoening in de bilspleet die vooral ontstaat bij meer behaarde mensen (dus meer bij mannen) en mensen die een zittend beroep/hobby uitvoeren. Hoe het ontstaat is nog niet geheel duidelijk. De aandoening komt meestal voor het 40e levensjaar voor. In de haarnestcyste bevinden zich meestal haren, die door de huid heen naar binnen geprikt zijn, waarna de open verbinding is ontstaan. Vervolgens wordt een holte (cyste) rond de haartjes gevormd. Daarin kan dan gemakkelijk een ontsteking ontstaan, waardoor een abces (ophoping van pus) kan optreden. Als na afvoer van de pus de ontsteking tot rust komt, dan kan er een opening overblijven. Dit wordt een fistel LINKEN genoemd.

Symptomen en klachten bij een haarnestcyste

Op zich geeft een sinus pilonidalis geen of weinig klachten. Soms treden er uiteindelijk wel symptomen en klachten op, deze zijn:

• Ontstekingen
    In de haarnestcyste wordt een holte (cyste) rond de haartjes gevormd. Daarin kan een ontsteking ontstaan, waardoor een abces (ophoping van pus) kan optreden.
  • Pijn
    Een haarnestcyste geeft meestal klachten in de vorm van pijn op de stuit, vooral bij zitten en bukken. De pijn verdwijnt zodra de spanning afneemt.
  • Afscheiding van vocht en/of bloed
    Soms kan er wat pus of vocht uit de cyste komen. Er komen dat wat vlekken op het ondergoed.

Oorzaken van een haarnestcyste

Ingegroeide of schurende haartjes zijn vaak de oorzaak van een sinus pilonidalis. Vaak zien we het bij jonge mannen tussen de 20-40 jaar met een zittend beroep of hobby.

Tips en adviezen bij een haarnestcyste

Het is niet 100% bewezen dat ontharing van de huid kan bijdragen aan genezing of het voorkomen van een sinus pilonidalis. Goede hygiëne lijkt wel een belangrijke factor te zijn om kleine sinussen onder controle en klachtenvrij te houden. Het is dus belangrijk als deze aandoening eenmaal is opgetreden om de bilspleet zelf haarvrij te maken en te houden om de kans op terugkeer van de aandoening zo klein mogelijk te maken.

Onderzoek en diagnose bij een haarnestcyste

Op grond van uw verhaal en het lichamelijk onderzoek kan de diagnose vaak gesteld worden. Vaak zijn ter hoogte van de bilspleet 1 of meer openingen of intrekkingen in de huid te zien. Bij abcedering is er een pijnlijke rode zwelling. Soms komt er ook pus uit een opening en/of haren.

Behandelen van een haarnestcyste

Afhankelijk van de klachten kan worden besloten om chirurgisch in te grijpen, dus tot een operatie. De operatieve behandeling kan onder algehele narcose of onder plaatselijke verdoving plaatsvinden. Vaak is de uitgebreidheid moeilijk in te schatten van buitenaf en zal de wond toch groter zijn dan verwacht. De verschillende behandelingen voor een sinus pilonidalis zijn:

• Een ontsteking (zonder abces) wordt meestal met antibiotica behandeld. Pas als de ontsteking over is, kan een herstel operatie plaatsvinden;
  • Een abces moet chirurgisch opengemaakt worden. Dit kan meestal onder plaatselijke verdoving. Pas als het abces genezen is, kan een herstel operatie plaatsvinden;
  • Een kleine sinus pilonidalis kan behandeld worden met een minimaal invasieve operatie zoals pit picking of met fenol;
  • Een uitgebreidere sinus pilonidalis moet operatief in zijn geheel verwijderd worden. Soms wordt de wond opengelaten, soms wordt de wond met een huidplastiek bedekt.

Mogelijke complicaties na behandeling van een haarnestcyste

Na de behandeling van een sinus pilonidalis kunnen soms complicaties ontstaan. De meest voorkomende zijn:

• Wondinfectie: Dit kan ontstaan als de wond gesloten is. U krijgt dan last van toenemende pijn, zwelling, koorts en soms pusverlies uit de wond;
  • Trage wondgenezing: Bij een open wond kan de genezing traag verlopen en kan zich 'wild vlees' (hypergranulatie) vormen. Soms moet dit behandeld worden met zilvernitraat of een zalf met antibiotica en corticosteroïden;
  • Recidief: De kans op het terugkeren van de sinus pilonidalis na de operatie is 60% (in de eerste 5 jaar).

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze informatie, neem dan gerust contact op met de Proctos Kliniek in Bilthoven: 030-2250260 of stuur een email naar info@proctoskliniek.nl

Op indicatie van uw chirurg of op eigen verzoek kan een medisch psycholoog onderdeel uitmaken van de behandeling.